Kerékpárút fejlesztések Pakson

Paks városa elkötelezett a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása érdekében, amelyet 2009-ben teljesített BYPAD audit valamint az évek során megvalósult számos fejlesztés igazol. E fejlesztési sorozat jövőbeni folytatásának megalapozására készítettünk tanulmányterveket a város több területére.

Sok éves probléma Pakson, hogy a központi belterülete és Dunakömlőd városrész között nincs kerékpárosbarát kapcsolat. A meglévő útvonalakon nem lehet biztonságosan, kényelmesen, a legkevesebb megállással és a legrövidebb úton kerékpározni. Középtávon várhatóan megvalósul az EuroVelo 6 kerékpáros útvonal, mely a Duna teljes hosszán a folyó mentén halad. A tervezés fő feladata tehát egy olyan kerékpáros kapcsolat kialakítása volt - Dunakömlőd és a kompkikötő között - amely csatlakozni fog a nemzetközi kerékpáros útvonalhoz.

A kompkikötőhöz vezető út mentén kerékpáros nyomot terveztünk a vasúti keresztezésig. E ponttól a tervezési területen egymás mellett halad a 6. sz. főút és a 42. sz. vasútvonal, nyugatról löszfal, keletről Natura 2000 természetvédelmi terület határolja. A főút adottságai miatt csak kerékpárút megépítése lehetséges a szabvány szerint. A tervezés során három fő változatot is megvizsgáltunk, de az erős helyszínrajzi kötöttségek miatt mindegyik kisebb-nagyobb kompromisszummal jár. A löszfal mellett vezetett kerékpárút geotechnikai veszélyeket vet fel, a vasút és a főút között nincs elég hely, a vasút és a természetvédelmi terület közötti vezetés viszonylag nagyobb földmunkát okoz, de a költség tényezőn kívül ez a legjobb megoldás. A tervezőként az utóbbi változatot javasoltuk továbbtervezésre.

A város kerékpárral nehezebben megközelíthető része a Pollack Mihály utca térsége, amely a városfejlesztési elképzelések szerint fontos fejlesztési terület. A tervezés a Rákóczi utca – Zsíros köz – Pollack Mihály utca – Gesztenyés utca mentén vezetendő kerékpáros útvonal kialakítására vonatkozott.

Három lehetséges kialakítási változatot vizsgáltunk meg, amelyek tartalmaztak kerékpáros nyom, kerékpársáv, valamint önálló és elválasztás nélküli közös gyalog-kerékpárút megoldásokat is. A változatok értékelése során a javasolt megoldás a Rákóczi utcán a járda szélesítése, a Zsíros közön a Domb utcáig az útpályán irányhelyesen kijelölt kétoldali kerékpársáv kijelölése, a Pollack Mihály utcában és a Gesztenyés utcában pedig végig a zöldsávban vezetett önálló kerékpárút kiépítése.