M5 bevezető csomópontjának vizsgálata

A fővárosi egyik meghatározó közúti csomópontjának számít a Könyves Kálmán körút és a Gyáli út (M5-ös autópálya bevezető szakasz) kereszteződése. A környéken gyakoriak a torlódások, amely a Könyves Kálmán körút szerepéből eredően kihat a főváros teljes közlekedésére. Ráadásul a csomópont környezetében jelentős fejlesztések indulnak, amelyek többlet forgalmi igényeket generálnak. A fejlesztési vizsgálat a térség közlekedési rendszerének hálózati szintű elemzésére és stratégiai szintű tervezésére terjedt ki, különös tekintettel az 1-es villamos és az M3-as metró fejlesztésével való összehangolásra és a térséget érintő ingatlanfejlesztések együttes közlekedési hatására.

A csomópontra az alábbi három változatot dolgoztuk ki:
- Az 1. változatban a jelenlegi (2014) szintbeni jelzőlámpás csomóponti rendszer racionalizálásával foglalkoztunk.
- A 2. változat(ok)ban a csomóponti kapcsolati irányok – több variáció szerinti - különszintű átvezetésével foglalkoztunk.
- A 3. változatban körgeometriájú jelzőlámpás csomópont kialakítását vizsgáltuk.
Figyelembe vettük az M3-as metró Népliget megállóhelyének környezetében további 500 férőhelyes P+R parkoló elhelyezését, valamint az új FTC stadionban várható rendezvények által keltett forgalmi igényeket is.

A részletes vizsgálatok eredménye alapján a Tervező (Pro Urbe Kft.) és a Megbízó (BKK) egymással összhangban az 1. és 2. változatok ütemezett megvalósítása mellett foglalt állást tekintettel arra, hogy a legnagyobb forgalmú csomóponti kapcsolat kiemelésével még a jelzőlámpás körforgalmi megoldásnál is kedvezőbb kapacitáskihasználtság érhető el, jóval kedvezőbb terület igénybevétel mellett.

A tervezett létesítményről készült látványtervek a képgalériában találhatók.

A jelenlegi állapot és a javasolt változat - végleges állapot szerinti (2. változat) – forgalom szimulációja az alábbi videóra kattintva látható.