GYALOGOS ÚTBAIGAZÍTÓ RENDSZEREK

Úgy tűnik, hogy a világ városaiban a gyalogosok utcai eligazítását segítő tábla-, vagy inkább jelzésrendszerek sokféleségét egy Nagy-Britanniában kidolgozott új táblákból, térképekből és „totemoszlopokból” álló rendszer kezdi felváltani. Nem állíthatjuk, hogy a sok ezer nagyváros többségében ez a rendszer került telepítésre, de az mindenképpen jelzésértékű, hogy olyan jelentős városokban, mint London, New York, Toronto, Sydney, Moszkva az említett rendszer elveit követik.

Elgondolkodtató, hogy mi okozta, hogy kb. tíz év alatt ezek a városok a korábbi meglévő gyalogos jelzéseiket erre a rendszerre cserélték? A teljesség igénye nélkül néhány gondolat az okokról:

  • Nagy-Britanniában többéves háttérkutatás előzte meg a rendszer kidolgozását,
  • a munkafolyamatba bevonták a városok valamennyi érintett rétegének képviselőit,
  • a telepítést először kísérleti területen kezdték és a tapasztalatok alapján a már megvalósult részt átalakították, az új területeken pedig hasznosították azokat,
  • az első pillanattól a szomszédos területekkel való kapcsolattal is foglalkoztak,
  • a rendszer többféle elemet tartalmaz, amelyek rugalmasan alkalmazkodnak a helyszíni adottságokhoz.

Ismerkedjünk meg a londoni rendszerrel, melynek a neve Legible London (Olvasható London). Már a névválasztás sem volt véletlen, mert a rendszer több kívánt lenni egy egyszerű útbaigazító táblarendszernél: inspirálni kívánta a gyalogosokat a város jobb megismerésére és ami szintén fontos, minél több embert rávenni a gyaloglásra a járműhasználat helyett.

A rendszer leglátványosabb elemei ugyan az oszlopszerű jelzések, amely integrált módon együttdolgozik egyéb eszközökkel, mint papírtérkép, egyéb útbaigazító rendszerek (pl. tömegközlekedés) térképei és jelzései. Ez az együttműködés képes kialakítani a használókban azt a mentális térképet, mely a köztes zónákon is képes átsegíteni a közlekedőt.

A mentális térkép kialakulása a használókban több eszköz együttes használatával könnyebben megy

Az Legible London egy, az egész városra kiterjedő gyalogos útbaigazító rendszer, melynek létrehozásánál sok városi és városkörnyéki szervezet működött együtt. Így elérték, hogy eltérően más útbaigazító rendszerektől a Legible London átlép a bürokratikus határokon annak érdekében, hogy egy egységes vizuális nyelvezettel segítse a látogatókat és a helyi lakosokat a tájékozódásban a gyalogos mozgások vonatkozásában egységesnek tekinthető területen (Nagy London) függetlenül az adminisztratív határoktól. A rendszer, amely folyamatosan bővül, jelenleg több, mint 1300 jelet (objektumot) tartalmaz.

A telepítés módja

A telepítés módjának kísérleti stádiumában a West End területe került kijelölésre, ahol tesztelték, hogy milyen módon és sűrűségben helyezzék ki a jelzéseket.

A rendszer kialakításánál és telepítésénél az az alapelv érvényesült, hogy:

  • a rendszer mindenki számára használható legyen függetlenül a tudásszinttől és a képességek szintjétől, minden ember más és más, mégis tudniuk kell használni,
  • mindenki számára feladatot jelent az, hogy megtaláljon egy úticélt, ehhez van, akinek konkrét információra van szüksége,
  • sokan már az utazásuk előtt megtervezik az útjukat,
  • elvárható, hogy a rendszer módszertanilag is bővíthető legyen,
  • képes legyen a rendszer a digitális információkat is integrálni, ebbe az irányba fejleszthető legyen.

A telepítés tervezésénél (és az információtartalom meghatározásánál) több változatot dolgoztak ki. Ezek közül került kiválasztásra a leginformatívabb, leghatékonyabb megoldás. Figyelembe vették más közlekedési ágazatok (meglévő, vagy tervezett) tájékoztató rendszereit, amelyekkel integrált egységet igyekeztek létrehozni.

Jellemzi a telepítést (és a rendszer átgondoltságát), hogy a Bond Street metróállomás környékén egy viszonylag kis területen (kb. 400*580 m) 19 új jelzést helyeztek ki, ugyanakkor 46 korábban elhelyezett jelzést szereltek le.

Alkalmazott altípusok, méretek, modularitás

A Legible London termék-család 

Információtartalom

A Monolit oszlop részletei

A Legible London rendszer termékskálája

Monolit oszlop

Ez a nagyméretű (széles) elem minden olyan információt tartalmaz, amit a rendszer képviselni akar. Mindezt egy kb. 5 perces sétára vonatkoztatva, ami a kiinduló ponttól minden irányba kiterjed. A szélessége és kétoldalú kialakítása lehetővé teszi, hogy egyszerre több ember is nézhesse.

Monolit és Minilith oszlopok

Miniliths és midiliths oszlopok

Ezek magasabb, de keskenyebb jelek. Információtartalmuk hasonló a monolitokhoz. Méretük miatt messzebbről (sok ember feje fölött is) láthatók és keskenyebb helyen elférnek.

Interlith oszlopok

Elsősorban közlekedési csomópontoknál, átszállóhelyeknél kerülnek kihelyezéssel az ott szükséges részletes információk és az általános gyalogos útbaigazítás eszközeinek kombinálásával.

Finger

Ezek hagyományos táblák olyan helyeken, ahol a térképes informálás nem alkalmas, vagy nem szükséges.

Az interlith oszlopok és nyílszerű „Finger” jelzések

Térképek

A jelzéseket nagyméretű térképek egészítik ki, amelyek nagyobb terület összefüggéseit mutatják.

Térkép egy londoni téren

A londonihoz hasonló rendszer más városokban

Néhány példa: az eltérő kialakítás ellenére az elvek hasonlók (Bath, Edmonton, New York, Calgary, Birmingham)

A rendszer alkalmazása magyar városokban

A rendszer hasonló, vagy szűkebb elemválasztékkal bármilyen városnagyság esetében alkalmazható. Az eddigi útbaigazító táblák a magyar, de a külföldi városokban is elsősorban nyílszerű jelzések voltak, miközben a Legible London kutatásai azt erősítették meg, hogy a rendszer legfontosabb része a totemoszlopokra kihelyezett térkép. A térképek kidolgozottsága rendkívül felhasználóbarát, eltérő színnel kiemelve tartalmazza a lényeges épületeket, a legfontosabbakat 3D ábrázolással. Feltünteti a megállókat, valamint a kiindulási ponttól mért 5 perces gyaloglási kört.

Kezünkben van tehát egy jól definiált módszertan, amelynek segítségével lehetőség van a településeinkben is egységes és megfelelő információtartalmú útbaigazító rendszereket kialakítani úgy, hogy bizonyos keretek között egyedi, csak a városra jellemző forma- és színvilággal rendelkezzen.